Tärkeää asiaa viikkokisoista, ole hyvä ja klikkaa artikkeli kokonaan auki ja lue läpi

  • Posted on: 6 May 2019
  • By: Joska Björklund

Jotta pystyt ilmoittautumaan tuleviin tapahtumiin, mene profiiliisi ja päivitä kohta sarja/kausi (series/season) eli klikkaa hiirellä kohdat naiset/miehet JA kausi 2019.

Osallistujia oltava miehissä ja naisissa vähintään 12, jotta viikkokisoista saa rankingpisteitä.

Ilmoittaudu mukaan viimeistään klo 15:59 kisapäivänä valitsemalla Sign up. Ilmoittautumisen voi perua ennen neljää valitsemalla Your signup information ja Cancel signup (sen jälkeen soitto viikkokisavastaavalle). Tarkista oma lohko klo 16.15 kisapäivänä välilehdeltä Groups ja saavu paikalle ajoissa: 12 ensimmäistä pelaajaa (lohkot 1-3) paikalle viimeistään klo 17:50, 12 seuraavaa (lohkot 4-6) klo 18:45 ja kaikki muut (lohkot 7…) klo 19:45. Mahdollisista aikataulumuutoksista pyritään ilmoittamaan ennalta tapahtuman tiedoissa. Kirjoita heti kentille saapuessa nimesi tulosluetteloon omaan lohkoon.

TÄMÄ ON AIKUISTEN TAPAHTUMA JA ÄITISI EI OLE KENTÄLLÄ PAAPOMASSA, JOTEN TOIMI JA KÄYTTÄYDY SEN MUKAISESTI!

PELAAJAT YHDESSÄ LAITTAVAT KENTÄT JA VERKOT PELIKUNTOON. Viikkokisavastaava avaa ainoastaan kopin ja antaa pallot ynnä muut tarvittavat välineet käyttöön. PAIKALLA ON OLTAVA KLO 17.50!!! Mikäli myöhästyisit, ILMOITA AINA ASIA VASTAAVALLE SOITTAMALLA ( viestillä mikäli vastaava ei pysty vastaamaan juuri sillä hetkellä puhelimeen). Lähtökohtaisesti myöhästyjä menettää osallistumisoikeuden kyseisen illan kisaan SEKÄ SEURAAVAAN VIIKKOKISAAN. Toistuvissa ongelmatilanteissa seura pidättää oikeuden kyseisen henkilön osallistusmisoikeuden epäämiseen.

Huom. pelatkaa erät aina tässä järjestyksessä: 1. erässa lohkon 1/4 vs 2/3, 2. erä 1/3 vs 2/4, 3. erä 1/2 vs 3/4. Lohkon 1. pelaaja merkitsee eräpisteet tuloslomakkeeseen ja aina omat eräpisteet ensin. Lohkojen 1-3 pelaajille on lämmittelykenttä käytössä 17:00 alkaen. HUOM! Neloslohkon ja seiskalohkon 1. pelaajat nostetaan mahdollisissa myöhästymis- tai poissaolotapauksissa ylempään lohkoon eli kyseiset pelaajat saavat mieluusti tulla Upuistoon jo hiukan ennen oman lohkonsa alkamisaikaa ylemmän lohkon varapelaajaksi, mutta velvollisuutta siihen ei ole. Lisäksi vaikka viimeinen lohko jäisi vajaaksi ilmottautuneista pelajiista, pelataan se silti ns. "täytepelaajilla". (eli pelaajilla, jotka eivät saa ranking-pisteitä ko. eristä).

Kun KAIKKI lohkon pelit on pelattu ja tulokset merkattu PAPERILLE, lohkon ykkönen merkitsee tulokset itse nettiin. Tämä on silti hyvä tehdä lohkon pelaajien kanssa yhdessä. Vastaava tarkistaa tulokset myöhemmin illalla/aamulla ja tekee mahdolliset korjaukset. Paperit otetaan talteen tarkistuksia varten.

Viikkokisat pelataan normaaleilla beach volleyn säännöillä (torjunta on 1. kosketus, syöttöä ei saa peittää, pelipaikka vapaavalintainen mutta syötetään vuorotellen, vastustajan puolella voi käydä kunhan ei häiritse) seuraavin tarkennuksin: 

- Vastaanotto ja puolustus aina kovalla kosketuksella - ei sormilla rääpimisiä eikä avokämmenin, poikkeuksena vain kovan lyönnin ns. reaktiopuolustus

- Hyökkäys aina kovalla kosketuksella - iskulyönti, tsekkaus, rystysillä tai sormenpäillä suorin sormin 

- Palloa ei saa toimittaa verkon yli sormilyönnillä - piste uusitaan, jos ei ole selvää ehtikö hyökkääjä lyödä sormilyöntipassin jälkeen palloa verkon omalta puolelta

- Hyppypassi kielletty. Sormilyöntipassin puhtautta ei tulkita alalohkoissa, hihapassi silti aina suositeltava liikkeestä ja takakentältä. Miesten lohkoissa 1 ja 2 sekä naisten lohkossa 1 vaaditaan sääntöjen mukainen sormipassi. Kaksoiskosketus, ylipitkä saatto ja kaatuessa tai juoksusta heitetyt sormipassit kokonaan pois niin ollaan jo lähellä biitsin sääntöjen mukaista sormipassia. 
 

- 21 pisteen katto (erä voi ratketa 21-20), puolia vaihdetaan 7 pisteen välein

- Rankingissa heikompi pari saa valita ensin joko puolen tai syötön/vastaanoton eli lohkon 1. ei pääse koskaan valitsemaan ensin (poikkeuksena villikortti-pelaaja ei saa valita ensin) 
- Pelaajat tuomaroivat itse reilun pelin hengessä - epäselvät pisteet uusitaan

HUOM! Kun pelaajat tuomaroivat itse niin tuomarointi perustuu siihen että verkkokosketukset, torjuntakosketukset ja huonot pallokosketukset yms virheet tunnustetaan itse - viimeistään sitten kysyttäessä jos tilanne on ollut epäselvä esim. kahden pelaajan pallontavoittelutilanteessa. Kiistapallo eli pisteen pelaaminen uudelleen on järkevä ratkaisu epäselvissä tilanteissa. Vastustajan psyykkaaminen ei myöskään ole pelin hengen mukaista, ja tähän lasketaan myös toistuva kiistapallon vaatiminen rajapalloissa sekä vastustajan virheiden huutelu ja kyseleminen selvissäkin tilanteissa. Rajapalloissa on syytä huomioida, että raja saattaa liikahtaa hiekan siirtyessä vaikka pallo osuisi selvästi useita senttejä sen ulkopuolelle. Joka tapauksessa yksi pelaaja pelaa keskimäärin toistasataa pistettä yhtenä kisailtana, joten yksittäiset pisteet eivät kokonaisuutta ratkaise. 

Sign up latest 15:59 on the game day and check your group after 16:15. Standard order of play: 12 first players (groups 1-3) have to be at the courts latest at 17:50. 12 next players (groups 4-6) have to be at the courts at 18:45. All the rest (groups 7...) have to be at the courts at 19:45. Possible exceptions will be notified here. Remember your group and write your name on the results form when you arrive at the courts. All the groups will be played, even if the last group would be missing players. Every player has a duty to make sure that the net is on the right height and the court is ready for weekly games. After your group has played all the games and you have first put results on the PAPER, player number one of your group is responsible to put results to our website. Group members/viikkokisavastaava will help if needed.